جام جم آنلاین از شرایط زلزله‌زدگان خوی گزارش می‌دهد

سرمای فراموشی | در جست‌وجوی پتو و غذای گرم |  توزیع نامناسب کمک‌ها

مردم زلزله‌زده‌ خوی شرایط مناسبی ندارند. حدود چهار روز از زلزله 5.9 ریشتری در این منطقه می‌گذرد و هنوز پس‌‌لرزه‌ها دست از سر این منطقه بر نمی‌دارند. به همین دلیل بسیاری از شهروندان هنوز جرات بازگشت به خانه‌های آسیب‌دیده‌شان را ندارند و در چادر روزگار می‌گذرانند. این درحالی است که برخی از نبود وسایل گرمایشی و غذای‌ گرم و ایستادن در صف نان گلایه می‌کنند.
مردم زلزله‌زده‌ خوی شرایط مناسبی ندارند. حدود چهار روز از زلزله 5.9 ریشتری در این منطقه می‌گذرد و هنوز پس‌‌لرزه‌ها دست از سر این منطقه بر نمی‌دارند. به همین دلیل بسیاری از شهروندان هنوز جرات بازگشت به خانه‌های آسیب‌دیده‌شان را ندارند و در چادر روزگار می‌گذرانند. این درحالی است که برخی از نبود وسایل گرمایشی و غذای‌ گرم و ایستادن در صف نان گلایه می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۹۶۵۵۴

به گزارش جام جم آنلاین، آوارهای زمین لرزه‌ خوی کم‌کم زیر پوششی از برف در حال پنهان شدن است. اما بارش برف سنگین هم نمی‌تواند‌ ‌ وحشت از زلزله و پس لرزه‌هایی را که‌ روی شهر سایه انداخته است پنهان کند.‌ به همین دلیل اگر بگوییم زندگی در این شهر به سختی جریان دارد، سیاه نمایی نکرده‌ایم.

‌با این حال تلاش‌ها برای امداد‌رسانی به زلزله‌زدگان ادامه دارد. برخی مسئولان در منطقه حادثه حاضر شده‌اند و تعدادی نیز از اعزام نیروهای امدادگر و گروه‌های جهادی به این منطقه خبر می‌دهند.

فراموش شده در چادر و سرما

سرمای فراموشی | در جست‌وجوی پتو و غذای گرم |  توزیع نامناسب کمک‌ها

هرچند برخی از گروه‌های جهادی در منطقه حاضر شده‌اند و برای بهبود شرایط تلاش می‌کنند، مثلا با پخت غذای گرم سعی می‌کنند درد و رنج مردم زلزله‌زده را کاهش دهند. اما از منطقه زلزله‌زده خوی خبر می‌رسد که شهروندان برای تامین نیازهای اولیه خود مانند غذای گرم و وسایل گرمایشی هنوز دچار مشکل هستند.

یکی از زلزله‌زدگان که مرد میانسالی است، در این باره می‌گوید: خانه بسیاری از شهروندان آسیب دیده است و هنوز پس‌ لرزه‌های زلزله ادامه دارد. در این شرایط بسیاری از مردم مجبور هستند که در  چادر زندگی کنند. با این حال وسایل مورد نیاز به اندازه مناسب بین اهالی توزیع نمی‌شود.

 او برای نمونه به غذای گرم اشاره می‌کند که در این روزهای سرد و شرایط دشوار می‌تواند اندکی وضعیت را بهبود ببخشد با این حال همه مردم به غذای گرم دسترسی ندارند.

مردم میانسال درباره اینکه جمعیت هلال احمر در بین زلزله‌زدگان چادر توزیع کرده است، عنوان می‌کند: بله چادر توزیع شده است، اما مشکل اینجاست که توزیع مناسب نبود و در اختیار همه افرادی که به چادر نیاز دارند، قرار نگرفته است. به همین دلیل در برخی مناطق چند خانواده ناچار در یک چادر زندگی می‌کنند.

آن طور که او می‌گوید این توزیع نامناسب درباره سایر وسایل مورد نیاز مانند پتو و غذای گرم و اقلام بهداشتی نیز صادق است.

 مرد جوان دیگری درباره شرایط زندگی در اردوگاه‌های ایجاد شده منطقه ‌ می‌گوید: شرایط در اردوگاه‌ها اندکی بهتر است. اما با توجه به اینکه جمعیت در این اردوگاه‌ها زیاد است، امکانات پاسخگوی نیاز همه نیست.

یکی دیگر از زلزله زدگان می‌گوید: شرایط در روستاهای منطقه نامناسب‌تر است و برخی روستاییان برای گرفتن کمک ساعت‌ها در مقابل دهیاری‌ها به انتظار می‌نشینند.

آن طور که او توضیح می‌دهد در روستایی مانند بدل‌آباد چنین شرایطی حاکم است و به دلیل توزیع نامناسب چادر به برخی خانواده‌ها نرسیده است.

شهروند دیگری نیز درباره شرایط زندگی در خوی توضیح می‌دهد: در این هوای سرد مردم زلزله‌زده در مقابل ساختان هلال‌احمر خوی نیز صف می‌کشند و در انتظار کمک می‌ایستند.‌

به گفته او تهیه وسایل بهداشتی نیز آسان نیست و مردم برای تهیه نان نیز باید در صف منتظر بمانند.

مردم رضایت دارند

سرمای فراموشی | در جست‌وجوی پتو و غذای گرم |  توزیع نامناسب کمک‌ها

 هرچند کم نیستند، شهروندانی که از نامناسب بودن کمک‌ها  گلایه دارند. اما برخی مسئولان تاکید می‌کنند که برای رفع نیازهای مردم زلزله‌زده تمام نیروهای موجود به کار گرفته شده است.

برای نمونه مهدی عیسی‌زاده یکی از نمایندگان آذربایجان غربی درباره شرایط نامناسب زلزله‌زدگان خوی نظر دیگری دارد. او دراین باره به خبرنگار ما می‌گوید:  مسئولان هر آنچه را که در توان آذربایجان غربی، جمعیت هلال احمر و نیروهای مسلح است‌‌ پای کار آورده‌اند‌‌. اما طبیعی است که ‌ سردی هوا بالاخره مشکلاتی ایجاد کند.

او درباره اینکه برخی شهروندان از نبود غذای گرم و چادر گلایه دارند، عنوان می‌کند: براساس‌ ارتباطاتی که ‌با دوستان در منطقه داشته‌ام می‌توانم بگویم پتو و غذای گرم به فراوانی در اختیار مردم قرار گرفته است و  مردم از این لحاظ‌ رضایت دارند.

این نماینده مجلس درباره شرایط سخت زندگی در  چادر نیز می‌گوید: انتظار دارم مسئولان مردم را توجیه کنند که ‌در ساختمان‌هایی که کمتر آسیب دیده است، اسکان پیدا کنند. در واقع از شهروندان می‌خواهم صبوری کنند و تا آنجا که خطری تهدید‌شان نکند، خانه‌های خود را ترک نکنند.

او درباره اینکه برخی شهروندان از صف نان و کمبودها گلایه دارند می‌گوید:‌ چنین  گزارش‌هایی را نشنیده‌ام. اما‌ معاندان ‌تلاش می‌کنند که کمک‌های مسئولان را کمرنگ نشان بدهند. به همین دلیل مردم باید هوشیار باشند. 

یعقوب رضازاده، نماینده مردم سلماس در مجلس اما نظر دیگری دارد. آن طور که او توضیح می‌دهد‌ امدادرسانی در حد امکان انجام شده است. اما در حد انتظار نیست، زیرا میزان تخریب در منطقه  قابل توجه است.

به گفته این نماینده مجلس مشکل اساسی مردم کمبود چادر است. به همین دلیل باید چادر که تامین آن آسان است به اندازه کافی در اختیار مردم قرار بگیرد. ‌

بارش برف و باران زندگی را برای مردم زلزله‌زده دشوارتر از همیشه کرده است، در این میان براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی فردا پنجشنبه نیز بارش برف در این منطقه ادامه خواهد داشت. به همین دلیل مسئولان باید با سرعت بیشتری اقلام مورد نیاز زلزله‌زدگان را تامین کنند و با توزیع مناسب این وسایل اطمینان پیدا کنند که همه افراد به چادر و وسایل گرمایشی دسترسی دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها